Training Werkplaatschef
“Deze training gaf me niet alleen inzicht in mijn rol als leidinggevende, maar ook praktische handvatten om mijn team beter aan te sturen en de werkdruk te verdelen. De uitwisseling met andere deelnemers was daarbij ook ontzettend waardevol.”

Haal meer uit de werkplaats. Dat is de uitdaging voor moderne en toekomstgerichte werkplaatschefs. Geen makkelijke uitdaging want de functie is zeer divers. Je begeleidt en coacht je monteurs en helpt hen bij complexe problemen. En je bent verantwoordelijk voor de planning en declarabiliteit van de werkplaats en het klantcontact. Hoe wapen jij je hiervoor?
Wat ga je leren tijdens de training?
Procesontwikkeling
Procesontwikkeling van verkoop naar service. Bijvoorbeeld: marges, tijdsbestek en marktpositionering.
Verantwoordelijkheid neerleggen
Verantwoordelijkheid neerleggen bij de juiste persoon/afdeling.
Verhogen declarabaliteit
Verhogen declarabaliteit werkplaats, inzicht in rapportages en ondernemen van marktgerichte acties.
Identiteit
Ontwikkelen van je eigen identiteit, talenten en hoe je (bij voorkeur) reageert op situaties.
Ontwikkelstrategie
Opstellen van een ontwikkelstrategie voor monteurs, waaronder situationeel leidinggeven en authenticiteit. Hierbij heb je aandacht voor een duurzaam personeelsbeleid.
Communicatievaardigheden
Gevorderde communicatievaardigheden rond telefoon- en baliegesprekken met klanten en leveranciers.
Duur
6 dagen training
Deelnemers
7-10 Deelnemers
Certificaat
Certificaat van Deelname
Praktijk
‘Learning by Doing’
In de training worden de volgende onderwerpen behandeld:
Dag 1
De persoon van de werkplaatschef
– Wie ben je, waar sta je en waar wil je naar toe?
– Persoonlijke
– Profielanalyse
– Inzicht in kwaliteit, valkuil, uitdaging en allergie (kernkwadrant
– Verbinding met collega werkplaatschefs en eigenaar/directeur
Praktijkopdracht
Dag 2
De werkplaatschef als leidinggevende
– Presentatie van doelen
– Ontwikkelstrategie van monteurs
– Situationeel leidinggeven
– Feedback
– Uniforme werkwijze
– Orde en netheid
– Praktijkopdracht
Dag 3
Aanspreekpunt van de klant
– Presentatie van de verwachtingen richting monteurs
– Balie- en telefoongesprekken
– Klanttypen
– Meeveren en ombuigen
– Omgaan met weerstand
– Slecht nieuws gesprekken
– Praktijkopdracht
Dag 4
Collega van verkoop
– Terugkoppeling van de opdracht aan de groep
– Proces van verkoop naar service
– After-sales en after-market
– Marges en tijdsbestek
– Commercieel denken en doen
– Positionering in de markt
– Opdracht maken van het plan
05
Ondernemerschap in de werkplaats
– Eindverantwoordelijke werkplaats
– Financiële rapportage
– Voorraad en omloopsnelheid
– Declarabiliteit
– Marktgerichte acties
06
Borging en voortdurende verbetering
– Kort delen met elkaar van de eerder gemaakte plannen
– Wat waren de afgesproken actiepunten
– Wat is daarin goed gegaan
– Wat zou nog beter kunnen
– Wat hebben we nu nog nodig
– Discussie en hernieuwde inzichten
– Eindevaluatie